Skip to main content

4 Langkah Mudah Bagaimana Memulakan Bisnes Di Ebay Yang Menguntungkan!


Saya mendapat banyak soalan terutamanya dari new seller yang masih belum faham macam mana proses jualan boleh terjadi di ebay.
Ini antara soalan yang sering ditanya :
  • Bagaimana hendak bermula untuk menjual di ebay?
  • Berapa modal permulaan untuk berniaga di ebay?
  • Jika tak mahir berbahasa inggeris boleh ke berniaga di ebay?
  • dan banyak lagi..
Ok baik. saya harap artikel kali ini membantu para peniaga ebay yang masih baru nak menceburkan diri berbisnes di ebay dapat faham dengan jelas macam mana nak bermula.

Perkara asas sebelum berniaga di Ebay.

Untuk memulakan bisnes di ebay, anda perlu ada 5 perkara asas seperti di bawah:
1. LAPTOP
Ini perkara paling asas yang perlu ada. Cukup dengan laptop yang murah-murah je pun dah boleh, yang penting ada internet browser seperti google chrome dan mozilla firefox.
Saya lebih galakkan guna mozilla firefox sebabnya ianya lebih stabil. kedua, saya lebih suka guna windows 7 sebabnya ianya stabil dan boleh create banyak user windows.
Tapi takde masalah jika anda guna google chrome dan windows 7 ke atas. yang penting anda ada laptop yg boleh buat kerja untuk berniaga di ebay. windows 8, windows 10 pun masih boleh create multiple user windows untuk siapa yang ada banyak akaun ebay.
Untuk anda yang masih baru nak berjinak-jinak, cukup ada 1 akaun ebay dulu. nanti kang pening kepala, steady. jangan gelojoh. hehe 🙂
2. INTERNET
Dah ada laptop, mesti kena ada internet, untuk pemain ebay yang menggunakan multiple akaun ebay, saya sarankan untuk menggunakan internet broadband/ hotspot dari hp.
Saya tak galakkan untuk guna internet strymix dan unifi / internet public. Sebabnya ianya berisiko untuk anda bercampur dengan ip address yang sama pada akaun ebay orang lain.
Jika anda yakin memang internet strymix di rumah atau public tu takde orang connect ebay selain diri anda sendiri, ya boleh.. dipersilakan.
3. KAD DEBIT/ KAD KREDIT
Di ebay, perkara ke 3 perlu anda ada ialah kad debit/ kad kredit. Kad debit boleh digunakan apa-apa shj kad asalkan ianya ada logo master/visa.
Kad ini penting untuk anda daftar di paypal untuk withdraw duit ke akaun bank anda. dan tujuan ke dua adalah untuk anda bayar seller fees di ebay apabila mendapat jualan di ebay.
4. SIMKAD
Perkara ke 4 yang wajib anda ada ialah simkad untuk daftar no hp anda di ebay dan paypal. ebay / paypal kadang-kadang akan hantar kod / call untuk pengesahan identiti diri anda. so nak berniaga di ebay untuk new seller wajib ada no hp.
5. MODAL PUSINGAN
Berniaga di ebay, tiada sebarang kos marketing dikeluarkan, ini kerana kita akan menggunakan sepenuhnya trafik sedia ada yang terdapat di website ebay. untuk pengetahuan anda, di ebay trafik sangat-sangat tinggi dan conversion juga sangat tinggi
Jika anda mendapat 10 view sahaja, sudah cukup untuk membuatkan barang anda terjual di ebay. Trafik yang ada di ebay kebanyakannya adalah orang yang memang dah sedia untuk membeli, bukan seperti di facebook, yang memerlukan modal yang perlu anda ada adalah subjektif. Ia bergantung pada jenis barang yang anda jual, modal utama ialah “knowledge”.
Modal kedua sebagai permulaan cukup dengan modal dalam lingkungan RM50 -RM500. sebab untuk akaun ebay yang masih baru, yang tidak ada sejarah pernah menjual barang lagi, ebay akan hold duit anda yang masuk ke dalam paypal anda.
So anda perlu dulukan duit untuk bayar barang yang anda jual kepada supplier dropship anda.
Pastikan jika anda new player yang bermain multiple akaun, simkad dan kad debit tak boleh berkongsi dengan akaun-akaun ebay anda yang lain

Apa yang perlu di buat selepas dah ada 5 perkara ini?

1. CREATE AKAUN GMAIL
Sebelum nak daftar di ebay, anda perlu ada akaun emel yang baru. saya galakkan gunakan gmail sebabnya ianya mudah, selain dari gmail, yahoo pun boleh. takde masalah. yang penting anda gunakan akaun emel yang awam, bukan dari company anda bekerja atau tempat belajar anda.
nanti dah habis belajar atau dah tak kerja ianya susah pada masa akan datang
2. DAFTAR DI WWW.EBAY.COM.MY
Dah ada emel, anda perlu daftar di ebay.com.my untuk buat akaun menggunakan emel yang baru anda create di step satu. kenapa kena daftar di ebay.com.my?
Kalau daftar di ebay.com tak boleh ke?
Walaupun anda daftar di ebay.com, jika ip address anda (broadband) yang digunakan adalah server dari Malaysia, anda tetap akan redirect ke ebay malaysia.
Nanti dah ada akaun ebay malaysia nak menjual di ebay.com (USA) log in je gunakan ebay ID / emel anda daftar tu di ebay.com
3. DAFTAR DI WWW.PAYPAL.COM/MY

Ini langkah ke 3 yang perlu anda buat sebelum berniaga di ebay. anda wajib ada akaun paypal untuk membuat transaksi jual dan beli di platform ebay. Anda perlu sign up akaun paypal cukup hanya dengan memilih “Buy with Paypal” untuk ada akaun paypal yang basic.
akaun type ini sudah cukup untuk anda memulakan bisnes ebay dari rumah sahaja.
3. LINK AKAUN EBAY & PAYPAL
Setelah selesai daftar akaun ebay dan paypal, anda perlu link kan akaun ebay dan paypal anda yang baru create tadi.
baru boleh anda menggunakan akaun ebay anda untuk berniaga dan paypal untuk menerima wang bayaran atas setiap jualan yang berjaya anda buat di ebay.
4.VERIFY AKAUN PAYPAL DAN UPDATE SELLER FEES (CREATE EBAY SELLER ACCOUNT)
Langkah seterusnya anda perlu verify akaun paypal anda. nak verify paypal akaun ada 2 cara,
  1. Submit document yang diperlukan ke paypal
  2. Tolak RM10 dari akaun bank masuk ke dalam akaun paypal anda
Saya sarankan guna cara ke 2 kerana ianya lebih mudah.
Selepas selesai verify paypal, anda perlu create ebay seller account dengan cara pergi ke akaun ebay anda dan update automatic ebay seller fees.
Selepas selesai ke dua-dua perkara ini baru anda boleh memulakan bisnes di ebay
Nota :Verify paypal : Cas RM10Update ebay seller fees : Cas RM3
  1. Pastikan dah buat activation of international online purchase
  2. Dah Activate overseas purchase
Anda boleh update di atm machine/ online bank in / call customer service bank.
Ok, ini adalah perkara yang paling asas untuk anda memulakan bisnes di ebay. anda perlu melakukan ke semua perkara di atas. selepas itu, baru anda boleh memulakan bisnes di ebay
Banyak lagi yang perlu anda belajar, terutamanya topik :
  1. Bagaimana nak cari supplier
  2. Bagaimana nak membuat kajian produk
  3. Bagaimana nak membuat iklan di ebay secara optimize.. dan banyak lagi.

Bila waktu yang terbaik untuk anda memulakan bisnes di ebay?

Waktu terbaik untuk memulakan bisnes di ebay, adalah sekarang!
So 5 tahun, 10 tahun akan datang anda tidak akan menyesal lagi sebab telah memulakan langkah membina bisnes di ebay waktu sekarang!
Saya taknak terlalu mengaburi mata anda dengan duit. Sebabnya tujuan artikel saya ini adalah untuk berkongsi  ilmu dan memberi kesedaran kepada anda peri pentingnya kita perlu ada bisnes sendiri.
Dengan gaji yang tak naik-naik. dengan kos sara hidup yg semakin meningkat setiap bulan, dengan hutang yang tak habis-habis lagi nak bayar, agak mustahil untuk anda dapat selesaikan semua masalah ini dalam masa 2 tahun-5 tahun kecuali anda jadi boss untuk diri anda sendiri, generate sendiri berapa gaji yang anda nak setiap bulan, tentukan sendiri berapa income yang perlu anda dapat tiap-tiap bulan

Senang kata anda perlu jadi BOSS!


Ini adalah antara akaun ebay yang dah lama saya tinggal tanpa perlu untuk saya monitor setiap hari. ianya memberikan pendapatan yang pasif kat saya setiap bulan. walaupun tak banyak, tapi cukup untuk tampung kehidupan saya sebagai seorang pelajar dan cukuplah untuk buktikan yang apa saya ajar ini adalah real dan proven case study.
Bukan saya reka-reka cerita atau omong-omong kosong.
Apa yang saya ajarkan di blog ini adalah sepenuhnya proven case study untuk anda pun turut belajar,
Jika anda ada modal, kat bisnes mana yang perlu anda laburkan??
Jawapannya adalah dekat diri sendiri! iaitu belajar mencari ilmu, dengan ilmu hidup anda akan jadi lebih baik dari semalam. dengan ilmu juga akan meningkatkan kualiti hidup anda, skill anda, dan skill mencari duit anda,
Jika saya boleh, anda pun boleh, sesiapa pun boleh. tidak ada apa-apa perbezaan antara kita.
Saya cabar diri anda, untuk buktikan tahun 2017 adalah tahun untuk anda memulakan bisnes online ebay anda.

Only sky is the limit!

Saya harap apa yang saya kongsikan dalam artikel ini akan membuka minda dan memberikan sedikit inspirasi untuk bantu anda tambah pendapatan sampingan.
Jika anda nak belajar bagaimana nak hasilkan duit online secara separuh masa/ sepenuh masa dengan modal yang sangat-sangat rendah. Ebay adalah jawapannya!
**Kredit: perkongsian di atas adalah ditulis oleh rakan saya, Zul Ariffin.
shadow-ornament
Jika anda berminat untuk belajar menjual di Ebay, Tuan Zul ada sediakan satu panduan lengkap untuk newbie bagaimana nak memulakan bisnes di ebay dengan hanya menggunakan dropship sahaja.
Ada 3 pakej yang anda boleh pilih:
1. RM97
✔ eBook Panduan ebay intelligence sahaja
2. RM197 (Recommended!)
✔ eBook Panduan ebay intelligence
✔ Adobe Photoshop Portable
✔ Document Template Follow up customer
✔ Tools kit ebay
✔ Document template avatar multiple account
✔ 400 niche berpotensi di ebay
✔ Template keyword ebay feedback (Microsoft word)
✔ Ultimate guide for dropshipping
✔ 50 ways to make your first sale
✔ group support di FB
3. RM497
✔ Bengkel Ebay Intelligence
✔ eBook Panduan ebay intelligence
✔ Adobe Photoshop Portable
✔ Document Template Follow up customer
✔ Tools kit ebay
✔ Document template avatar multiple account
✔ 400 niche berpotensi di ebay
✔ Template keyword ebay feedback (Microsoft word)
✔ Ultimate guide for dropshipping
✔ 50 ways to make your first sale
✔ group support di FB
.
PS. Jika anda rasa pelaburan ini mahal. Cuba bayangkan keuntungan yang bakal anda peroleh di Ebay hasil daripada ilmu yang anda peroleh daripada ebook ini. Income anda mungkin akan jadi lebih berlipat-kali ganda daripada nilai pelaburan ini!

Comments

Popular posts from this blog

Rahsia Bagaimana Ebayer Ini Hasilkan RM21,584.15 Sebulan Hanya Di Ebay!

Assalamualaikum & hai semua  Saya nak share pada anda macam mana ebayer ini, akaun yang masih baru.. daftar ebay baru sebulan dua tapi dengan strategi X ini berjaya menghasilkan USD4830.50 sebulan atau bersamaan dengan RM21,584.15! Rahsianya ialah multiple akaun + produk hot! Ini namanya “don’t put all the eggs in one basket” Jika akaun baru, polisi  Ebay tidak membenarkan new seller menjual dalam kuantiti banyak untuk mengelakkan isu scammer. So untuk menghasilkan jualan 4 angka USD, anda perlu bermain multiple akaun untuk menghasilkan jualan yg banyak. Ianya juga bagus untuk akaun paypal anda yang tak terkejut dengan transaksi jumlah duit masuk yang banyak. Ok mari kita tengok analisis akaun ini. Akaun masih sangat-sangat baru. Tak caya? Saya cakap berdasarkan fakta dan kajian yang terperinci. dengan bantuan terapeak. Akhirnya saya berjaya membongkar rahsia newbie ni  Nampak tak tarikh daftar akaun semuanya masih baru? Daftar bulan Ogo

Ini Contoh Barang Mainan Yang Terlajak Laris Di Ebay!

Assalamualaikum  Hari ini saya nak share kepada anda antara produk hot yang anda boleh jual di Ebay. Iaitu barang permainan (toys). Sebenarnya anda tak perlu nak jual semua jenis barang permainan. Cukup hanya fokus 1-2 jenis barang tapi anda cukup arif tentang produk yang anda jual tu. Lagi spesifik lagi bagus. Sebab anda tak akan ada banyak pesaing untuk anda compete dengan penjual di seluruh dunia. Untuk memudahkan pemahaman anda, saya akan tunjukkan antara Top seller kategori mainan di ebay.com oleh penjual dari Malaysia. Ada  24 kategori bahagian toys & hobbies di ebay. Tetapi yang banyak di jual oleh seller Malaysia hanyalah 3 kategori iaitu: Diecast & Toy Vehicles TV,Movie & Character Toys Action Figures Berdasarkan real data terkini 90 hari ( Manual Research + Paid Research, 16 Sept to 15 Dec).  Diecast & toy vehicles  terdapat sebanyak 549 listing yang telah berjaya dijual (Sold item) oleh seller

Anda Pasti Terkejut Bagaimana ‘Produk’ Ini Boleh Dijual Di Ebay!

Pada zaman kegawatan ekonomi dan harga barang yang sentiasa naik, ramai yang ingin mencari pendapatan tambahan. Tapi masih ramai yang masih tak tahu nak berniaga terutamanya berniaga online. Tetapi masalah peniaga online ini adalah menarik trafik ke website untuk membuat jualan. Kekangan utama peniaga online adalah menarik trafik. Jika menggunakan facebook ads memang boleh mendapatkan trafik, tetapi memakan kos yang tinggi apabila telah ramai pesaing menjual produk yang sama. “Ebay telah menyelesaikan masalah peniaga yang tak pandai membuat sales” Saya kongsikan beberapa barang yang boleh di jual di ebay ketika ekonomi gawat. Dengan modal yang rendah, anda masih boleh membuat jualan di ebay jika kena caranya. Kita mulakan dengan modal RM8. apa yang anda boleh jual? Daun Ketapang Ini adalah ebay seller dari Malaysia, sama seperti anda juga masih tinggal di Malaysia tetapi menikmati pendapatan dalam US dolar. Dia menjual daun ketapang ata